ian stevenson

05.09 — 01.11.2014

 

 

Image not found. In het http-era vermoeden we prompt een falen. Iets 404. Het betreft echter de titel van een solo-tentoonsteling van de Britse kunstenaar Ian Stevenson. Grotesk en weerbarstig. Man van humor met weerhaken. Zowel bagger-tagger als een grafische Indignado-commando, maar geheid een persoonlijkheid. Solo in Hasselt, in Alley Gallery.

Ian Stevenson (°1977) is een grote naam in de Londense art-scene. Hij maakt naam en faam met lichtvoetige, doch geëngageerde illustraties. Of het nu gaat om opschriften op vuilbakken of koffiebekers, heuse animaties, geschift sculpturaal werk of murals, dan wel guerilla-art; Stevenson is altijd herkenbaar. Het oogt immers schier eenvoudig. Tegelijk kut en kunst, en dat hoeft niet ophefmakend te zijn.

De Brit groeide op in de suburbs van Leicester en dat noemt hij zelf een belangrijke leerschool, vooral voor het vormen van eigen meningen. Hoewel architectuur de eerste keuze was, ging hij uiteindelijk Graphic Design studeren aan de Camberwell College of Art, al heeft de stad Londen hem veel meer gevormd. “Het was geen klassieke opleiding”, liet Stevenson hierover optekenen, “wat ik vooral geleerd heb is dat je je door niets hoeft laten afschrikken.”

Zijn professioneel parcours verliep langs Airside, toentertijd een bedrijf dat een breed scala aan grafische ontwerpen bedacht van t-shirts tot animatiefiguren. “Het was de best denkbare job, al was ik die sector en hun gebrek aan lef snel zat.” Het is in die periode dat Stevenson stelselmatig schetsen online zette en dat zorgde voor beroering. Al snel werd hij opgepikt door een reclamebureau die hem vroeg om de toiletten van hun kantoor aan te pakken. “Ik had nog nooit op muren getekend, maar een opdracht weigeren kwam niet in me op.” Kenschetsend illustreerde hij een grap, zoals je je in een gesprek er vanaf zou maken met een grapje. Een kwinkslag onder de gordel.

Die gave om, naargelang de context én met een minimum aan middelen, een boodschap uit te dragen en zelfs sociale codes over de hekel te halen, maakt hem ronduit briljant. Ian Stevenson is tekenend de vermoorde onschuld. Genialiteit ligt bij hem vaker vervat in de banaliteit dan in rariteit. Zoals pictogrammen internationaal ontcijferd en begrepen kunnen worden, zo expliciteert zijn werk de 21ste eeuw: universeel leesbare maatschappijkritiek, soms elegant, dan weer arrogant. Stevenson is niets of niemand ontziend doeltreffend.
Nadat zijn werk al te zien was in onder meer Tate Modern, The Royal College of Art, en de Paul Smith Gallery in Japan gaat hij nu solo in de Hasseltse Alley gallery.

Ian Stevenson